konst Art Exhibitions

 

Sofie Jokinen
RIVER MAPS
24.8 – 30.10.2019
                                                                                

Kiinnostukseni keskiössä, teossarjassa River Maps, on ollut analogisen ja digitaalisen kuvan rajapinta, tai tarkemmin sanottuna prosessi, jossa käsinkosketeltava filmi siirretään digitaaliseen muotoon. Samalla tavoittelen kuvakielessä yhtä aikaa; jotain vanhaa että uutta.

Teosteni lähtökohta on filmille kuvattuja jokimaisemia. Skannausvaiheessa olen hyödyntänyt ohjelman eri vaiheiden tekemiä laskelmia valokuvanegatiivin sisältämästä informaatioista: sen rakenteesta ja muodoista. Tämä työvaihe tuottaa pitkälti ennakoimattomuutta tallentuvaan lähes abstraktiin kuvaan. Työskentelyssäni minua onkin alusta lähtien kiehtonut eräänlainen erheestä syntynyt estetiikka ja sattumanvaraisuus.

Skannausvaiheen jälkeen jatkotyöstän kuvaa leikkimällä kontrastin ja värien kanssa. Vaikka lopputulos on pitkälti abstrakti, sisältää se kuitenkin joitain tunnistettavia elementtejä ja muotoja negatiiville piirtyneestä kohteestaan. En ole halunnut poistaa tai muokata kuvassa esiintyviä yksityiskohtia ja alueita, joita voisi pitää häiritsevinä, vaan valinnut säilyttää ne. Osittain sattumanvaraisuuteen nojautuvassa työskentelyssä voin kokea hetkellisesti asettavani itseni syrjään jonkin muun vaikutuksen tieltä. Luonnollisen sommittelun ja symmetrian löytää usein parhaiten liikaa yrittämättä, kun antaa olosuhteille ja tapahtumille tilaa syntyä.

Gränssnittet mellan den analoga och digitala bilden har legat i centrum för mitt intresse i serien River Maps. Närmare sagt den process där den handgripliga filmen förflyttas över till digital form. Jag har också velat uppnå ett bildspråk som samtidigt består av någonting nytt och gammalt.

Grunden för mina verk bygger på flodlanskap fotograferade med analog film. Då jag skannat bilden har jag använt mig av olika beräkningar som programmet gör av den information som negativet innehåller, dess struktur och former. Detta

arbetsskede skapar till stor del oförutsägbarhet till den nästan abstrakta bild som sedan laddas ner. Jag har alltid fascinerats av en slags estetik som föds ut av misstag.

Efter skanningskedet bearbetar jag bilden genom att leka med kontrast och färger. Fastän slutresultatet är rätt abstrakt så har det ändå vissa igenkännbara element och former av det landskap som avtecknats på negativet. Jag har inte velat ta bort eller ändra på de eller områden som kan betraktas som störande. I en arbetsprocess som delvis bygger på slumpartade faktorer så kan jag för en stund ställa mig själv åt sidan inför en yttre inverkan. En naturlig komposition och symmetri uppnås ofta bäst genom att inte försöka för mycket, då man lämnar utrymme åt omständigheterna och händelserna att ske.

The interface between the analog and the digital picture has been at the center of my interest in the series River Maps. More precisely, the process in which the tangible film is being transferred into a digital form. I have aimed to achieve an imagery that simultaneously consists of something new as well as something old.

My works are based on river landscapes photographed with analog film. While scanning the film frames I have utilized different kinds of calculations that the software makes based on the information that the negative contains, it’s structure and forms. This part of the working phase creates to a large extent unpredictability to the nearly abstract images that are being processed. I have always been fascinated about an aesthetic that is born in the mistake.

After the scanning I edited the pictures by playing with the contrast and colors. Although the result is nearly abstract, it contains certain recognizable forms and elements from the landscape that has been exposed to the negative. I have not wanted to change or erase the details and areas within the picture that could be considered disturbing. In a working method that partly leans on the haphazard, I am allowed to temporarily step aside in the wake of external impact. A natural composition and symmetry is often better achieved without too much effort, when you leave space for the circumstances and occasions to take place.